نکاتی در خصوص افزایش عمر فرش

افزایش عمر فرش

در حال حاضر با توجه به بالا بودن قیمت فرش ها ، مدت زمان تعویض آن ها طولانی تر شده و به این دلیل باید از روش هایی استفاده کرد تا عمر فرش را طولانی تر کرده و اقداماتی در جهت افزایش عمر فرش انجام داد.

ما در این مقاله قصد داریم تا روش هایی را به شما به صورت موردی عنوان کنیم تا با لحاظ کردن آن ها طول عمر فرش را افزایش دهید.

 

اول : به طور مرتب فرش را تمییز کرده و جارو برقی بکشید

اولین گام رسیدگی و افزایش عمر فرش تمیز کردن ها و جارو برقی کشیدن های دوره ای است که باید به صورت هفتگی این کار را انجام دهید.

در این کار باید به خالی بودن کیسه جارو برقی توجه کنید تا در بهترین مکش خود قرار بگیرد تا گرد و خاک و پرز روی فرش باقی نماند. نکته ای که باید به آن پرداخت این است که در قسمت هایی از فرش که تردد در آن بیشتر است ، جارو برقی را با قدرت بیشتری (مکش بیشتر) بکشید.

تصویر تمیز کردن فرش

دوم : از رو فرشی در مناطق پر تردد فرش استفاده کنید

در قسمت هایی همانند روبروی درب ورودی که تردد از سایر قسمت ها بیشتر است ، میتوانید از یک رو فرشی استفاده کنید . زیرا شدت فرسایش فرش در این مناطق نسبت به سایر مناطق کم تردد بسیار بیشتر است و شما میتوانید با یک رو فرشی از این کار جلوگیری کنید.

 

سوم : لکه های روی فرش را خیلی سریع از بین ببرید

سوم نکته برای افزایش عمر فرش این است که بلافاصله پس از لکه شدن فرش حاصل از ریختن چای یا هر مایع دیگر ، باید آن را تمییز کنید ، زیرا در صورت بی توجهی لکه هر چند که کوچک باشد ، به مرور زمان وارد عمق فرش میشود و از بین بردن آن سخت تر میشود و همین خود باعث میشود بافت فرش آسیب جدی ببیند.

نکته ای که حائز اهمیت است ، این است که برای از بین بردن لکه نباید آن را بسایید ، بلکه با یک دستمال تمییز روی آن ضربه بزنید تا آرام آرام از بین برود.

پیشنهاد ما این است که اگر لکه حاصل از ریختن قهوه یا چای است ، برای لکه بری آن را به قالیشویی بسپارید ، ما در قالیشویی بیستون با استفاده از بهترین لکه بر ها این کار را به صورت صنعتی ، انجام میدهیم ، شما میتوانید مقاله لکه بری فرش را مطالعه کنید تا با مراحل کار آشنا شوید.

 

چهارم : با کفش روی فرش راه نروید

این کار بیشتر در بین اروپایی ها و آمریکایی مرسوم است و ایرانی ها کمتر این کار را انجام میدهند ، از معایب این کار این است که راه رفتن با کفش ، فشار زیادی را به فرش وارد میکند و به علاوه آلودگی و نجاست چسبیده به کفش به عمق فرش نفوذ میکند که خود باعث از بین رفتن فرش میشود.

 

پنجم : به طور منظم فرش را بشویید

شستشوی فرش و اقداماتی که در قالیشویی ها مانند دو گره فرش انجام میشود باعث میشود تا عمر فرش افزایش یابد ، البته باید در انتخاب یک قالیشویی خوب دقت کنید ، ما در مقاله ای به صورت کامل بیان کرده ایم که یک قالیشویی خوب چه ویژگی هایی دارد و در انتخاب قالیشویی باید به چه نکاتی توجه کنید.

 

ششم : تغییر دکوراسیون و محل مبل ها به صورت دوره ای

اگر میز ناهار خوری یا مبلمان شما بر روی فرش ها قرار میگیرد ، هر چند وقت یکبار چینش آن ها را تغییر دهید تا به صورت متمرکز قرار نگیرند ، زیرا نخ های فرش زیر پایه های آن ها دچار شکستگی شده و از بین میرود.

دقیت کنید که حتما زیر تمام پایه های مبل ها و میز ناهار خوری از پد زیر پایه استفاده کنید ، بهترین نوع آن ها پد های ژله ای است و با قیمت های مناسب در بازار و فروشگاه ها به فروش میرسد.

 

هفتم : هرگز فرش های خود را تا نکنید

یکی از آسیب های جدی ای که برخی مردم به فرش های خود وارد میکنند ، این است که فرش ها را تا میکنند ، این کار باعث شکستگی فرش میشود و آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد میکند.

همیشه سعی کنید برای جابجایی ، فرش را به صورت لول شده حمل کنید.

 

هشتم : متراژ فرش را متناسب با فضا انتخاب کنید

بهتر است از فرش های بزرگتر از فضا استفاده نکنید ، دقت کنید فرش انتخابی باید یا هم اندازه یا کوچک تر از مساحت فضای شما باشد ، زیرا در اثر تا شدن  لبه ها ، فرش رفته رفته دچار آسیب می‌شود و همین امر موجب کاهش عمر آن می‌گردد.

 

نهم : فرش را از نور مستقیم خورشید ، دور نگه دارید

نور خورشید اگر به صورت مستقیم روی فرش بتابد ، باعث از بین رفتن تدریجی آن میشود ، پس تا جای ممکن با استفاده از پرده از این کار جلوگیری کنید.

 

ما در گروه تحریریه قالیشویی بیستون ، همواره سعی خود را میکنیم تا بهترین مطالب را در جهت بالا بردن اطلاعات شما ، ارائه دهیم. امیدواریم با استفاده از این مقاله شما بتوانید باعث افزایش عمر فرش خود شوید.

 

((مجموعه قالیشویی بیستون تهران ، با ارائه انواع خدمات مختلف در زمینه شستشو فرش ، شستشوی مبل و… آماده ارائه خدمات به شما میباشد کافیست  وارد صفحه تماس با قالیشویی بیستون بشوید))