نحوه شستشوی موکت چگونه است ؟

نحوه شستشوی موکت

موکت ها پوشینه ای همانند فرش برای کف خانه ها میباشند و جنس تشکیل دهنده آن ها اکلریک، پلی پروپلین و پلی استر است ، عموما موکت ها را برای زیر فرش ها یا در قسمت هایی مانند راهرو ها و راه پله ها استفاده میکنند ، اما امروزه موکت هایی با بافت عمیق تر به بازار آمده اند که شباهت هایی به فرش ها دارند و بسیاری از مردم ، آن ها را در اتاق خواب ها استفاده میکنند ، ما در این مقاله قصد داریم تا به شما نحوه شستشوی موکت را آموزش دهیم ، با ما همراه باشید.

همانطور که گفته شد موکت ها با الیاف متفاوت تولید میشوند بر اساس این حرف هرکدام از موکت های ویژگی های خاص خود را دارند ، به طور مثال موکت هایی با جنس الیاف پلی آمید ، به گونه ای تولید شده اند که کثیفی را پنهان میکنند و زیاد نشان نمیدهند. پس این یعنی شما باید نوع موکتتان را بدانید و با توجه به نوع آن نسبت به شستشوی موکت اقدام کنید.

مقاله “موکت و معرفی انواع آن را بخوانید”

قبل از شستشوی موکت

اولین قدم در شستن موکت نیز همانند سایز کفپوش ها ، از بین بردن غبار فرش است ، که توسط دستگاه های ضربه زنی و یا جارو برقی با مکش بالا انجام میشود. انجام این مرحله الزامی است زیرا در صورت انجام ندادن این مرحله ، گرد و غبار میان پرز های موکت ماندگار میشوند و پس از شستشو ، کیفیت بالایی را شاهد نخواهیم بود.

تصویر شستشوی موکت

در شستشو ، موکت ها به دو دسته ی نمدی ، پرز بلند و موکت تایل تقسیم میشوند ، موکت های نمدی که اکثر ما با آن آشنا هستیم ، از قدیم الایام مورد استفاده خانواده های ایرانی بوده است ، اما موکت های پرز بلند ، چند سالی است که در منازل ما برای خود جا باز کرده است ، موکت های تایل نیز موکت هایی هستند که قطعه قطعه به فروش میرسند و بیشتر در مکان های اداری مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه به آموزش در خصوص نحوه شستشوی انواع موکت میپردازیم.

 

موکت نمدی

موکت های نمدی بافته شده با الیاف پلی پروپیلن هستند و  عمر بسیار بالایی دارند به همین خاطر استفاده صحیح از آن ها ، شما را تا چند سال بی نیاز از خرید مجدد میکند. شستشوی این نوع موکت ها توسط متخصص و با استفاده از تجهیزات و شامپوی مناسب انجام میشود به این صورت که ابتدا ، آب بر روی موکت ها جاری میشود و خوب خیس بخورند سپس با دستگاه و شامپو به خوبی شسته میشوند و پس از آن در صورت وجود لکه ، اقدام به لکه گیری موکت میکنند.

 

موکت پرز بلند

این نوع موکت ها همانطور که از نامشان مشخص است ، دارای پرز های بلند هستند و این یعنی شستشوی آن ها به مراتب حساس تر از موکت های نمدی است و باید از دستگاه های مخصوص استفاده شود. مرحله غبار روبی در این موکت ها بسیار اهمیت دارد ، زیرا ممکن است غبار در میان پرز های بلند آن بماند.

پس از غبار روبی موکت پرز بلند ، همانند موکت های نمدی ، ابتدا خیس میخورند و سپس با تجهیزات خاص شسته میشوند ، دقت کنید که بر روی آن ها هیچگاه از طی های فلزی استفاده نکنید که آسیب های زیادی خواهند زد.

 

نکاتی در خصوص نگهداری و شستن موکت

  • در صورت لکه دار شدن ، فورا نسبت به رفع آن اقدام کنید
  • شستشوی موکت را به یک قالیشویی متخصص بسپارید
  • اگر خودتان موکت را میشورید ، از پودر لباس شویی و ماشین استفاده نکنید

امیدواریم گه این مقاله به شما در جهت نگهداری و شستشوی موکت کمک کرده باشد./

((کارخانه قالیشویی بیستون مجهزترین قالیشویی تهران ، آماده ارائه خدمات شستشوی موکت در هفت روز هفته خدمت شما مشتریان عزیز میباشد ، کافیست با ما تماس بگیرید.))